onsdag 16 november 2011

Emmas födsel

Nu tänkte jag skriva ner min förlossning med Emma.

Det hela började på natten mot onsdag, jag vakande av att jag hade ont i magen & ryggen, kände på en gång att det var värkar men jag hade ju haft värkar som kom & gick de senaste 3 v så jag tänkte inte mer på det utan försökte somna om & efter mycket om & men så gjorde jag det.

Sov bra... sen på morgonen så tyckte jag att värkarn ahade blivit värre men samtidigt så trodde jag inte att det var på g.

Åkte O lämnade Noah på dagis Sen hem för att vila...
Kl 11 så rinde jag P & sa att han fick komma hem nu för jag kände att nu började värkarna bli värre & tätare, men jag sa att han inte behövde stressa men komma så fort som möjligt.

Nu till förlossningen:

Kl 13 kom vi in till förlossningen, fick lägga mig för att kolla bebisens hjärt ljud & mina värkar.
Hjärtat var jätte bra men enligt CTG så hade jag inte en ända värk... så då kände jag: nej jag tänker inte bli hem skickad igen...

Sköterskan kom in för att koppla bort CTG & då gick vattnet... då jublade jag inom bords för då visste jag att nu kan jag inte bli hem skickad... sen började det hela.
Kl var då 13.45...
Kl 14 då ville jag ha bedövning & vi hade fortfarande inte fått komma in på rummet.

Ringde på klockan & både ssk & Bm kom & tog mig till rummet, fick lust gas & Bm kollad & jag var öppen 4 cm så hon gick för att förbereda epirdlen samt kontakta narkos läkaren.

Kl 14.20 kände jag att nu måste jag börja krysta så Bm kom för att fixa dropp o divrse som ska fixas.
Kl 14.35 så ska hon kolla hur mycket jag är öppen för att kunna skynda på narkos läkare.
Jag ligger då på sidan, blir ombed att lägga mig på rygg så B, kan kolla hur öppen jag är.
Jag hann inte ens lägga mig på rygg förren hon säger: du är öppen helt så nu kan du börja krysta... vi hinner inte med epidralen.
Så tillbaka på sidan & 2 kryst senare så var Emma ute.

Så det heka från vi kom in tills hon är född gick på nästan 2 timmar.

1 kommentar:

  1. Måste kännas som en "perfekt" förlossning för dig? Dels att du hann in och även att det gick så pass fort när ni väl var på plats?
    Kram!

    SvaraRadera